The start of a new beginning, 上海 - Reisverslag uit Yangpu, China van Chantal Bergen - WaarBenJij.nu The start of a new beginning, 上海 - Reisverslag uit Yangpu, China van Chantal Bergen - WaarBenJij.nu

The start of a new beginning, 上海

Door: Chantal van Bergen

Blijf op de hoogte en volg Chantal

16 Februari 2014 | China, Yangpu

11-02-2014 het leek zo ver weg, maar al snel kwam het zo dichtbij en nu zit ik er al bijna een week. Vorige week zaterdag danste ik de benen nog onder mijn lijf vandaan op Awakenings indoor Klokgebouw Eindhoven en nu zit ik in mijn appartement midden in de grote stad Shanghai mijn eerste reisverslag te schrijven. De afgelopen week is dan ook voorbij gevlogen!

Dinsdag begon het avontuur, een one way trip to Shanghai. Afscheid nemen op het vliegveld dat is zeker geen pretje, maar gelukkig geen hellogoodbye. Woensdag ochtend kwam ik aan op Pudong airport, de vlucht was goed verlopen en ik had het geluk dat ik niet naast een stinkende Chinees zat. Eenmaal aangekomen op het vliegveld moest ik een taxi zien te vinden. Dat ging vrij gemakkelijk en wonder boven wonder de taxi chauffeur sprak een beetje Engels. Na een ritje van ongeveer een uurtje kwam ik aan bij mijn appartement. Bij de lobby moest ik in-checken en daar kreeg ik de sleutel van mijn kamer/appartement. Het was er ijs en ijs koud en het leek wel of er in geen jaren meer iemand was geweest. Er was niks, nog geen toiletpapier. Ik raakte een beetje in paniek, maar gelukkig na een lang skype gesprek met mijn lieve boyfriend ging het alweer een stuk beter. Die dag nog wat boodschappen gedaan en lekker geslapen. De volgende dag, donderdag, de plaats verkent en voor het eerst bij een lokaal restaurant gelucht; rijst, aardappeltjes, boontjes met vlees en een cola. Daar moest ik dan ook met stokjes eten en daar ben ik bepaald geen ster in. De chinezen zagen het en ze kwamen een lepel en satéprikkers brengen. Ik werd bijna paars van schaamte want er zat tegenover mij een Chinees te lachen, dus alles snel naar binnen gepropt en weg gegaan. Wel was het eten er super goedkoop nog geen 0.90 cent dus zeker voor herhaling vatbaar. De dag verliep goed, ook kwam die dag mijn huisgenootje aan. Het is een Mexicaans meisje van 22 jaar en ze spreekt goed Engels. Die avond hebben we samen gegeten. Geen idee wat we hebben gegeten, een soort noodles met kip (+botten) en een heel vies vis smakend drankje. Ja, die Chinezen eten maar rare dingen. Die avond vroeg naar bed gegaan.

Vrijdag op pad geweest met Gaby die alles wist over Shanghai. Die dag had ik ineens last van een jetlag, wat raar was want ik was er al 2 dagen. Veel boodschappen gedaan en een Chinese simkaart gekocht. Die nacht maar twee uur geslapen om vervolgens de volgende dag naar people square te gaan. HET CENTRUM van Shanghai. Ik heb nog nooit zoveel Chinezen gezien bij elkaar. Het leek een beetje op de straten van New York, nooit geweest wel gezien in Films. Samen met een klasgenootje zijn we gaan winkelen en naar de fake market geweest, want die Chinezen kunnen alles namaken. Uggs, Iphones, Woolrich jassen en nog veel meer. Ik heb een paar uggs en twee sjaals gekocht voor nog geen 30 euro, voor herhaling vatbaar dus! Uitgeteld van een aantal kilometers lopen zijn we naar een bekend studenten café (des stagiaires) gegaan waar we dachten te kunnen eten, helaas, dus niet! Dan maar een pizza bij de domino's en als afsluiter een lekker wijntje. Die avond gelukkig geen last meer gehad van een jetlag.

Vandaag was een luie dag en alleen maar naar de wallmart geweest, wat alsnog de halve dag kostte, omdat alles hier zo groot is dat je per dag wel een aantal kilometers aflegt. Tot nu toe heb ik al heel veel dingen mee gemaakt en ben ik er achter gekomen dat Chinezen niet echt hygiënische mensen zijn. Spugen, rochelen, stinken etc.... daar zijn ze allemaal niet vies van. Het verkeer hier in Shanghai is dramatisch en rood licht kennen ze niet. Zebrapaden bestaan, maar de functie snappen ze niet en een doorgetrokken streep wordt genegeerd. Rechts of links inhalen wat maakt het uit en toeteren is een soort signaal om aan te geven dat ze eraan komen en gewoon doorrijden. Dus mama be prepared!

Morgen komt mijn andere roommate en ben benieuwd hoe ze is! Morgen en dinsdag ben ik nog vrij en woensdag beginnen de introductie dagen.Ik heb nog zoveel te vertellen en kan nog pagina's vol schrijven maar weet uit ervaring dat de meeste mensen geen reisverslagen van drie pagina's lang gaan lezen. Ik mis iedereen heel erg, maar vind Shanghai tot nu toe echt een onwijs gave stad, maar wel heel groot en verdwaal nog regelmatig!

Om een betere indruk te krijgen van Shanghai en mijn verhaal kan je even mijn foto's bekijken in de map foto's.

爱XXX爱

  • 16 Februari 2014 - 17:58

    Anja Dekkers:

    Hey Chantal,

    Wat gaaf om te lezen dat het je goed afgaat in de "big City":-)!!
    Het gaat vast helemaal goed komen met je daaro, laat die chinezen maar es een poepie ruiken hoor !
    O nee dat ruiken die viespeuken natuurlijk helemaal niet, ik stel voor dat je gewoon elke dag een enorme hoeveelheid deo, parfum, enz op doet, dat je zo'n walm om je heen heb dat je er niks meer van ruikt :-))
    Nou meid, het ga je goed daaro, succes vd week met school en hou ons op de hoogte he, we zijn nieuwsgierig ;-)
    Liefsxxx A&E

    p.s. pas je op met oversteken........

  • 16 Februari 2014 - 19:18

    Lieke:

    Lieve Sjaan,

    Geweldig hoe je schrijft, ik zit hard op te lachen achter mijn laptop! Het is wat om in z'n grote stad je draai te vinden. Maar ik weet zeker dat het jou gaat lukken. Vies zijn die chinezen wel ja, ik hoop dat je het treft en niet naast stinkende chinezen zit. We gaan snel skypen! Ik blijf je reisverslagen lezen hoor, erg leuk.

    Dikke kus en knuffels van mij

    Geniet lieve Sjaan
    (L) Liek

  • 17 Februari 2014 - 08:39

    Karin:

    zit toevallig op facebook en zie jouw leuke verslag. Het is net of ik ook door de straten van China loop. Geweldig om jouw ervaringen mee te mogen beleven. Knap van je hoe snel je jouw draai weet te vinden in een vreemd land. Ben heel trots op je! Lieve Chantal, geniet en blijf vooral van die leuke verslagen schrijven. Dikke kus voor jou, Kaat

  • 18 Februari 2014 - 11:36

    Tanja:

    Nou, de kop is eraf en het lijkt niet verkeerd. Wat een stad WOW! Leuk om te lezen. Nog beter om het te ervaren Chantal. Er moet nodig weer sars komen. Dan houden die Chinezen wel op met hun vieze gewoonten. It's all in the game. Hoop dat jullie met 3 het goed samen kunnen vinden. Have fun xx

  • 26 Februari 2014 - 16:58

    Charlie:

    Ben super trots op jou moppiieee xxx

  • 03 Maart 2014 - 07:54

    Chantal Van Bergen:

    Dankjewel voor jullie lieve reacties!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Chantal

Actief sinds 16 Feb. 2014
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 6178

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 15 December 2014

Down Town Shanghai

Landen bezocht: